Ministerstvo zdravotnictví připravuje Národní očkovací strategii pro období 2025-2029. Včera jsme mu zaslali společné stanovisko našeho institutu a Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků (SMIS). Děkujeme i všem dalším, kdo jste naše vyjádření podpořili.
Celé znění našeho stanoviska zveřejňujeme:
Vyjádření institutu Pro Libertate a sdružení SMIS k návrhu Národní očkovací strategie České republiky pro období 2025 – 2029
Ministerstvo zdravotnictví dokončuje přípravu tzv. Národní očkovací strategie České republiky pro období 2025 – 2029 (NOS), dokumentu, který by se měl stát jakýmsi manuálem pro rozvoj zdravotní politiky v České republice. Bohužel, tento dokument nesplňuje žádné požadavky, které by strategie jakékoliv státní politiky obsahovat měla. Což je jistě i důsledkem toho, jak zřejmě vznikal.
Je nasnadě zjistit, že NOS není výsledkem široké odborné diskuse, že vznikla poměrně věrným zpracováním dokumentu Immunization Agenda 2030 vydaného Světovou zdravotnickou organizací (WHO). Organizací, která z povahy věci nemůže vytvářet pravidla pro národní strategie, když není schopna brát v úvahu specifické podmínky (ekonomické, sociální, odborné, právní) jednotlivých zemí. Organizací, o jejíž objektivitě lze s ohledem na systém jejího financování důvodně pochybovat. Organizací, která nepodléhá žádné veřejné kontrole.
Je skandální, že Ministerstvo zdravotnictví vůbec uvažuje o takových nátlakových akcích ve prospěch “dobrovolného” očkování, jakými jsou například sociální znevýhodňování neočkovaných a jejich rodin či zastrašovací kampaně v médiích a jinde, o nástrojích, s nimiž máme nedávné zkušenosti v souvislosti s „očkováním“ proti onemocnění covid-19 a jejichž důsledky pociťují zejména naše děti dodnes. Cílem takto zpracovaného dokumentu není chránit zdraví lidí, ale zjevně zvýšit prodej očkovacích látek, jejichž aplikace byla dosud dobrovolná, a tím maximalizovat zisky jejich výrobců.
Co dokumentu vyčítáme?
- Vychází z obecného předpokladu, že jakékoliv očkování má výhradně pozitivní efekt z hlediska ochrany veřejného zdraví, aniž by tento předpoklad byl podroben objektivní odborné kritice.
- Ignoruje základní práva člověka, zaručená ústavním pořádkem a mezinárodními úmluvami, zejména právo na lidskou důstojnost, soukromí a ochranu integrity a právo na svobodné rozhodování.
- Navrhuje vyvíjet nepřijatelný nátlak na neočkované lidi, včetně těhotných žen a rodičů čerstvě narozených dětí, a nastavuje pravidla pro jejich diskriminaci.
- Odporuje základním pilířům demokratického právního státu, jako jsou rovnost před zákonem a zákaz diskriminace, prioritní ochrana práv dětí.
- Ignoruje etické principy a zamlčuje, že očkování může mít nežádoucí účinky.
- Navrhuje umožnit porušování lékařského tajemství a práva na ochranu soukromí a osobních údajů dospělých i dětí.
- Vyzdvihuje spekulativní ekonomické přínosy očkování, které se neopírají o žádnou odbornou analýzu, a současně ignoruje obrovské náklady, které by v případě její realizace jednoznačně vznikly (na úrovni státu i zdravotních pojišťoven).
Co požadujeme?
- Je naprosto nezbytné, aby byla jakákoliv státní strategie v oblasti zdravotnictví vždy podrobena široké diskusi za účasti odborníků v oblasti lékařství, ekonomiky, práva, zdravotní etiky.
- Je naprosto nezbytné, aby bylo očkování – stejně jako jakýkoli jiný lékařský zákrok – posuzováno individuálně s ohledem na konkrétní zdravotní stav a potřeby daného pacienta.
- Je naprosto nezbytné, aby taková strategie byla založena na tom, že žádná očkovací kampaň nebude zacílena na děti a nebude realizována prostřednictvím školských a podobných zařízení.
- Je naprosto nezbytné, aby jakákoliv strategie státu kladla na první místo základní principy demokratického právního státu, jakými jsou ochrana lidské důstojnosti (vč. ochrany integrity člověka a ochrany soukromí, která zahrnuje i právo na informovaný souhlas a právo na ochranu osobních údajů), zákaz přímé i nepřímé diskriminace či nátlaku, vč. jakéhokoliv znevýhodňování neočkovaných lidí nebo zvýhodňování očkovaných, zákaz cenzury a absolutní přednost ochrany zájmů dětí na prvním místě.
- Informace o očkovacím statutu člověka musejí podléhat přísnému lékařskému tajemství jako citlivé osobní údaje a nesmějí být zneužity k omezování práv člověka či k vytváření nátlaku na něj či na jeho rodinu, natož pak k propagaci zdravotních či jiných úkonů. Je nepřijatelné, aby tyto informace byly sdíleny s třetími osobami (úřady, zaměstnavatelé, školská zařízení apod.) bez výslovného souhlasu toho, jehož se týkají.
- Stát musí nastavit spravedlivé podmínky pro odškodňování následků nežádoucích účinků očkování.
- Jakýkoliv bod národní strategie musí být založen na odborných analýzách, zpracovaných státními institucemi za tímto účelem zřízenými a financovanými Českou republikou, otevřených (vč. zdrojových dat) k veřejné diskusi. A každý bod musí být navíc podrobován pravidelné revizi z hlediska respektování práv člověka, účelnosti a hospodárnosti.
Požadujeme, aby Česká republika vždy dostála svým závazkům, které jí vyplývají z mezinárodních úmluv na ochranu lidských práv.
- „Všichni jsou si před zákonem rovni a mají právo na stejnou ochranu zákona bez jakékoli diskriminace. Zákon zakáže jakoukoli diskriminaci a zaručí všem osobám stejnou a účinnou ochranu proti diskriminaci z jakýchkoli důvodů, např. podle rasy, barvy, pohlaví, jazyka, náboženství, politického nebo jiného přesvědčení, národnostního nebo sociálního původu, majetku a rodu.“ (čl. 26 Mezinárodního paktu o občanských právech)
- „Zájem dítěte musí být předním hlediskem při jakékoli činnosti týkající se dětí, ať už uskutečňované veřejnými nebo soukromými zařízeními sociální péče, soudy, správními nebo zákonodárnými orgány.“ (čl. 3 odst. 1 Úmluvy o právech dítěte)
- „Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, se zavazují respektovat odpovědnost, práva a povinnosti rodičů nebo, v odpovídajících případech a v souladu s místním obyčejem, členů širší rodiny nebo obce, zákonných zástupců nebo jiných osob právně odpovědných za dítě, které směřují k zabezpečení jeho orientace a usměrňování při výkonu práv podle úmluvy v souladu s jeho rozvíjejícími se schopnostmi.“ (čl. 5 Úmluvy o právech dítěte)
- „Zájmy a blaho lidské bytosti jsou nadřazeny zájmům společnosti nebo vědy.“ (čl. 2 Úmluvy o lidských právech a biomedicíně)
- „Každý má právo na ochranu soukromí ve vztahu k informacím o svém zdraví.“ (čl. 10 odst. 1 Úmluvy o lidských právech a biomedicíně)
Návrh Národní očkovací strategie nepovažujeme za dokument, který by si snad kladl za cíl podpořit zdravý vývoj naší společnosti. Neopírá se o žádné vědecké názory či postupy, není podložený relevantními daty. Manipulace, cenzura, zastrašování a nátlak nejsou legitimní nástroje demokratického právního státu.
Autoři:
- JUDr. Tomáš Nielsen, právník, Institut práva a občanských svobod (Pro Libertate)
- JUDr. Vladana Vališová, LL.M., právnička
- RNDr. Zuzana Krátká, Ph.D., imunoložka, Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků (SMIS)
Podporovatelé:
- Mgr. Vladimír Mrkvička, právník, Institut práva a občanských svobod (Pro Libertate)
- Mgr. Ondřej Svoboda, právník, Institut práva a občanských svobod (Pro Libertate)
- Mgr. Lenka Trkalová, právnička, Institut práva a občanských svobod (Pro Libertate)
- RNDr. Tomáš Fürst, Ph.D., matematik, vysokoškolský učitel, Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků (SMIS)
- prof. RNDr. Arnošt Komárek, Ph.D., biostatistik, vysokoškolský učitel, Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků (SMIS)
- Prof. MUDr. Jiří Beran, CSc., epidemiolog a vakcinolog
- MUDr. Emil Berta, Ph.D., anesteziolog a intenzivista
- MUDr. Mgr. Jan Brodníček, praktický lékař pro dospělé a pneumolog
- MUDr. Vladimír Čížek, lékař, soudní znalec v oboru angiologie, předseda etické komise
- MUDr. Alena Dernerová, neuroložka, bývalá senátorka
- MUDr. Jana Gandalovičová, kardioložka
- Dagmar Edit Holá, publicistka v oblasti neurodiverzit
- MUDr. Jitka Chalánková, bývalá senátorka, pediatr
- MVDr. Roman Kovařík
- MUDr. Jana Králová, pediatrička
Další podporovatelé:
- Dr. med. univ. Vlastimil Voráček, ortoped
- RNDr. Karel Drbal, Ph.D., imunolog
- MUDr. Vladimíra Nezvalová Beranová, lékařka